UNITED STATES DISTRICT COURT
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK

In re LITERARY WORKS IN Master Docket No. M-21-90 (GBD)
ELECTRONIC DATABASES (MDL # 1379)
COPYRIGHT LITIGATION

DECLARATION OF IRVIN MUCHNICK IN SUPPORT OF
MOTION TO VACATE PRELIMINARY APPROVAL AND MOTION TO
ESTABLISH NEW PROCEDURES FOR FINAL APPROVAL AND AWARD OF
ATTORNEYS’ FEES

I, Irvin Muchnick, declare as follows:

1. I make these statements based on my own personal knowledge except as to
those matters made on information and belief, and, as to those matters, I believe them to be
true.

2. I live in Berkeley, California, and am a freelance journalist. My work has
appeared in, among other magazines and newspapers, The New York Times Magazine, Sports
lllustrated, People, Spin, Spy, Lingua Franca, The New York Observer, Mother Jones, the
Village Voice, and the Los Angeles Times Magazine. | have read the proposed Settlement
Agreement and the forms of Notice attached as exhibits to a declaration by A. J. De
Bartolomeo. I have also read the final Memorandum in Support of Motion to Vacate that is
being filed on my behalf. I am a member of the plaintiff class in this case.

3. In 1999, after discovering certain distribution by a database of an article that I
had written, I obtained a copyright registration for my article “The [ Thwak!] Deregulation of

[Thump!] Pro Wrestling” — originally published in the June 1988 issue of The Washington



Monthly (“Washington Monthly article”). A true and correct copy of the registration
certificate on file with the United States Copyright Office for the Washington Monthly article
— is attached as Exhibit A. I have one Category A claim as I understand the Settlement
Agreement because I believe that the Washington Monthly article has been infringed by two
new database operators (HighBean and LookSmart), starting in 2003 or 2004. This is further
described below. However, under the definitions in the Notice this claim would be a B
Category claim. I also would have at least several, and possibly as many as dozens, of
Category C claims.

4. I am a long-time authors’ rights advocate. From 1987 to 2001, I was a member
of the National Writers Union (“NWU”) and became deeply involved in the problem of
secondary rights management in new technologies, which I believe to be an important and
cutting-edge public-policy issue. By “secondary rights” I mean the rights to resale or copying
of material first published in a newspaper or magazine. I served the NWU in a number of
volunteer and paid capacities. My volunteer roles included shop steward at SF' Weekly,
grievance officer, and organizer of a campaign called “Operation Magazine Index,” which
alerted authors that their works were being reused without permission or compensation on
online databases, and confronted the companies engaged in that practice. My paid roles
included assistant director of the NWU (1994-97) and founding administrator of the NWU’s
collective-licensing agency, Publication Rights Clearinghouse (1995-97).

5. The “Operation Magazine Index” campaign attracted considerable attention in
the consumer and trade press, and throughout the world via the Internet, and resulted in the
recruitment of many authors, including well-known ones. In October 1994, Nicholson Baker,

a bestselling author, published in The New York Times an essay entitled “Infohighwaymen,”



which greatly elevated the profiles of both the NWU and the electronic rights issue. A true
and correct copy of the Baker article is attached as Exhibit B.

6. I have published numerous articles of my own on these issues in both
consumer and trade publications, including The New York Times, the San Francisco
Examiner, Macworld, Information Today, and The Charleston Advisor, and in industry
Internet forums. Some of these pieces are published at my website,
http://www.muchnick.net.

7. In September 1997, I became a paid consultant to the law firm Robins, Kaplan,
Miller & Ciresi (“the Robins firm”). In October 1997, the Robins firm filed a class action on
behalf of a group of authors, Ryan v. CARL Corp., which claimed systematic copyright
infringement by a document-delivery service, UnCover (“the UnCover case”). In 2000,
following rulings in favor of the plaintiffs for partial summary adjudication and class
certification, the UnCover case settled for $7.25 million. I believe this to be the first
successful use of a class action on behalf of authors’ copyrights.

8. My consulting agreement with the Robins firm expired several months prior to
the settlement of the UnCover case. In examining the execution of the settlement, [ was
dissatisfied with several aspects of class notice and the performance and level of
compensation of the claims administrator, the Arthur Andersen accounting firm, and so
informed the Robins firm. I also isolated the potential claims of more than a dozen class
members whose $30,000 claims mistakenly were not published on the online claims
database. By agreement with the Robins firm, I contacted as many such class members as |
could identify and locate, and assisted them in the claims process. As a result of this effort,

most of these class members did file timely claims and receive their claims awards; one (Jack



Sands) received his claims award only after his claim submission was at first erroneously
rejected and I intervened with the Robins firm to get it reconsidered. I was not compensated
for any of this work, and I refused the Robins firm’s offer to reimburse me for out-of-pocket
expenses. | subsequently published at my website an article about aspects of this experience,
entitled “Arthur Andersen and Me.” A true and correct copy of the article is attached as
Exhibit C.

9. In 2002, more than a year after the UnCover case was closed, I began
inspecting in depth the court records of the settlement phase of the case. My goals were to
support my continued writing about authors’ rights issues and to contribute to the
development of more effective class notice and claims administration models for future
similar cases. | found that a number of the key documents of the settlement phase were filed
under seal due to what I believed to be an overbroad protective order. With the representation
of Roy S. Gordet, an intellectual property attorney, I filed with the United States District
Court for the Northern District of California a motion to intervene and unseal. The
Honorable D. Lowell Jensen partially granted and partially denied the motion. With the
representation of the First Amendment Project, a public-interest law firm, I then appealed to
the Ninth Circuit Court of Appeals. In 2003, I reached a settlement with the UnCover case
settlement counsel on the release to me of certain disputed documents.

10.  From February 29, 2000, through February 28, 2001, I was a paid consultant
to the law firm Hosie Frost Large & McArthur (“the Hosie firm”). In August 2000, the Hosie
firm filed in United States District Court for the Northern District of California a copyright
class action, Posner et al. v. Gale Group et al. That case later was refiled in the Southern

District of New York and consolidated with other cases to comprise the case now before the



Court.

11.  In 1999, I discovered that my copyrighted Washington Monthly article was
being copied, distributed, and sold on databases owned and operated by Dialog Corporation,
which later would become a defendant in this case. At the time, Dialog Corporation was the
parent company of the CARL Corporation, the defendant in the UnCover case.

12.  From the inception of the NWU’s “Operation Magazine Index” campaign in
1994, my Washington Monthly article had appeared to be “blocked” from full-text access on
databases owned and operated by Information Access Company, the predecessor of Gale
Group, a defendant in this case. However, in 2004 I discovered that the full text of my
Washington Monthly article was available via the Internet on at least two new online article

databases. One was operated by HighBeam Research, Inc. (http://www.highbeam.com)

(“HighBeam”). In the “About Us” section of the website, a link was provided to a December
12, 2003, article in the industry publication EConfent. The article, viewable via a link to

http://www.econtentmag.com/Articles/ArticlePrint.aspx?ArticleID=5883), stated in part that

HighBeam’s predecessor company, Alacritude, LLC, “announced an agreement with
Thomson Gale. Under the agreement, Thomson Gale will provide content for Alacritude’s
eLibrary news archive.” Thomson Gale is the parent company of Gale Group. The second
Internet article database on which I discovered the availability of the full text of my

Washington Monthly article was FindArticles (http://www.findarticles.com) (“FindArticles”).

A true and correct copy of my Washington Monthly article, as accessed at FindArticles — and
including statements that copyrights were owned in the work by the Washington Monthly

Company and Gale Group, both of which are incorrect — is attached as Exhibit D.



12.  Searching on the Internet I have found a website for Looksmart Ltd., Inc.
which states that FindArticles is operated by that company.

(http://www.aboutus.looksmart.com/) Thus it appears that a defendant in this litigation,

which well knows of my opposition to its violating my copyrights, has contributed to the
infringement of one of my articles by providing an entirely new database company, or two,
with a copy. Under my understanding of copyright law, I have a new and separate claim of
infringement, for which I can recover statutory damages and attorneys’ fees, against
Looksmart, and against Thomson Gale for contributing to Looksmart’s infringement by
giving them the ability to infringe the article. Thus, I have to question the fairness of my
releasing such a claim for a single compensation based on infringements by others which
took place long before these events.

13.  In my experience, the confusion illustrated by the widespread copying,
distribution, and sale of my Washington Monthly article — even among entities directly
involved in related litigation, and even by a new database company during the pendency of
that litigation — is typical.

14.  As the organizer of the “Operation Magazine Index” campaign, I compiled
extensive logs of freelance authors’ articles on Internet article databases to alert fellow
writers to these new practices and recruit them for the campaign. Toward that end, I also
would note the per-article charges or otherwise analyze the revenue models of the for-profit
companies engaged in this business. Further, in my experience, I have observed that the
revenue models for businesses reusing previously published newspaper and magazine articles
vary widely, and often are novel. In the classically cited instances, consumer “end users,”

typically on home computers, pay per-article download fees. In other instances, the



defendants’ databases are provided on a blanket-subscription basis to libraries, corporations,
and other institutions. In still others, content is tied to brand-building “loss leaders,”
advertising links, or other creative arrangements.

15.  Subsequent to the United States Supreme Court ruling in the landmark
copyright case Tasini v. New York Times in 2001, there was a flurry of activity and
discussion within the information industry, as defendants in this case, as well as other
entities, began notifying their clients of new gaps in the historical record caused by the need
to “block” works by freelance authors. In an article in the September 2001 issue of the trade
magazine Information Today, columnist Barbara Quint wrote: “If the full-text collections of
DIALOG and LexisNexis ... keep getting smaller and smaller and the reliability of retrieval
spottier and spottier, then why pay high rates? In fact why sign up for subscription contracts
at all?... Searchers pay online commercial services top dollar not just for information, but for
peace of mind about information.” (A true and correct copy of the article is attached as
Exhibit E.) In a published letter to Information Today in response to this article, I pointed out
that flaws in database integrity caused by legal concerns were not new; rather, they were
simply newly announced — and unfairly blamed on authors — after 7asini. (A true and correct
copy of the letter is attached as Exhibit F.)

16.  Ever since early 1994, I have been researching on a regular basis the
availability of freelance authors’ works on online article databases, and in many cases
alerting the authors to these probable infringements. In some instances, I also have been
involved in helping the affected authors communicate their objections to the corresponding
database companies and/or first-print publishers. Often, in such instances, the full-text

availability of disputed material is subsequently “blocked” by the corresponding database



companies and/or first-print publishers, with or without explanation. Later, the same articles
sometimes are found to be available again, after having been blocked, on new versions of
databases operated by the same companies that had blocked the material, or on new
databases operated by different companies but with content licensed by the same companies
that had blocked the material.

17. On April 26, 2005, I went online to check on the possible current availability
of my works at DialogSelect Open Access. I found that my Washington Monthly article was
identified as available via credit card, for $4.35. The source of the article was identified as
Gale Group Magazine Database. A true and correct copy of the printout of the web page with
this information is attached as Exhibit H . This is an example of what I describe in paragraph
16. The defendants, or some of them, have gone right on distributing, to the public and to
other databases, the copyrighted works which are subject to this litigation.

18.  During the same online search on April 26, 2005, I found that at least three
other articles of mine — one originally published in the San Francisco Examiner in 1995, the
other two originally published in the San Francisco Chronicle respectively in 1991 and 1994
— were available at DialogSelect Open Access. I purchased the 1991 San Francisco
Chronicle article for $3.70, charged to my credit card. A true and correct copy of the
resulting printout of the article, identified as DialogSelect Open Access Session ID
30751060, 1s attached as Exhibit 1.

19.  On April 26, 2005, I did an online search of the possible current availability of
the works of the works of name plaintiff Letty Pogrebin (“Pogrebin”) at FindArticles. I found
that the full texts of some of Pogrebin’s articles, whose copyrights are registered, were

available for a fee. For example, Pogrebin’s article first published in the May 15, 1989, issue



of The Nation, and registered with the Copyright Office on July 21, 2000, with registration
certificate TX-5-245-521, was available at FindArticles, via HighBeam. Thus, it would
appear that Pogrebin has the right to statutory damages and attorneys’ fees for these
infringements by FindArticles, under copyright law. However, I believe that these articles
had already been infringed by defendants in this case. I do not know whether her claims
would be Category A or B, but they would be at least B since she registered these articles
before December 31, 2002. Many questions arise from these facts, which I believe are
relevant to fairness of the proposed settlement. Will Findlaw be released under the terms of
this settlement, because it fits into one of the broad definitions of the release (such as being a
“licensee” of some defendant)? These facts appear to confirm my belief that many class
members have experienced multiple infringements by different companies, and for those who
have registered their works at any time, they may have some claims which entitle them to
attorneys’ fees and statutory damages. Thus, is the single award per article or “work™ a fair
compensation scheme for the class?

20.  Attached as Exhibit J is a true and correct copy of an article from the April 4,
2005, issue of The New York Observer about the preliminary settlement in this case. The
article extensively quotes James Gleick, a name plaintiff , and states in part: “For the most
prolific writers, individual payouts could top out above $100,000.”

21.  Listing all the works of mine that have ended up in online article databases
between 1994 and the present — either continuously or with interruptions, some to the present
day, and in addition to the Washington Monthly article — is a very difficult task, in part
because of the confusion and chaos described above. Indeed, the task is impossible to

perform with certainty by a class member, even one with my own background and



experience in this field. On information and belief, an unknown number of my works have
been on some of the defendants’ databases, and for those available during the statutory
period of this lawsuit, they qualify me for Category C of the plaintiff class. I have published
several dozens of articles in magazines and newspapers, and conceivably some or almost all

of them have been on one database or another at one time or another.

Executed this 26™ day of April, 2005, in Berkeley, California.
I declare under penalty of perjury under the laws of the United States that the foregoing is

true and correct.

S/

Irvin Muchnick

10



CERTIFICATE OF SERVICE

I, Charles D. Chalmers, do declare:

I am over the age of eighteen and not a party to this action. On April 26, 2005, I served
the following listed pleadings by email service addressed as below: DECLARATION OF IRVIN
MUCHNICK IN SUPPORT OF MOTION TO VACATE PRELIMINARY APPROVAL
AND MOTION TO ESTABLISH NEW PROCEDURES FOR FINAL APPROVAL AND

AWARD OF ATTORNEYS’ FEES

Chuck Sims

PROSKAUER ROSE

1585 Broadway

New York, NY

E-mail: csims@proskauer.com

Hank Gutman

SIMPSON THACHER & BARTLETT LLP
425 Lexington Aveneue

New York, NY 10017

E-mail: h-gutman@stblaw.com

Jack Weiss

Jim Hallowell

GIBSON DUNN & CRUTCHER, LLP

200 Park Avenue, 47" Flr

New York, NY 10166

E-mail: jmweiss@gibsondunn.com
jhallowell@gibsondunn.com

Ian C. Ballon

MANATT, PHELPS & PHILLIPS LLP
11355 West Olympic Boulevard

Los Angeles, CA 90064

E-mail: iballon@manatt.com

Paul Cirino

LATHAM & WATKINS
885 Third Avenue

New York, NY 10022
E-mail: paul.cirino@lw.com

Michael S. Denniston

BRADLEY ARANT ROSE & WHITE, LLP
1819 Fifth Avenue North

Birmingham, AL 35203

E-mail: mdenniston@bradleyarant.com

Stacy Grossman

FISH & RICHARDSON P.C.
Citigroup Center — 52™ Floor
153 East 53" Street

New York, NY 10022-4611

Kenneth A. Richieri

Vice President & Deputy General Counsel
THE NEW YORK TIMES COMPANY
500 Seventh Avenue

New York, NY 10018

E-mail: richierk@nytimes.com

George Freeman

THE NEW YORK TIMES

229 West 43" Street, 12 Floor
New York, NY 10036

E-mail: freemang@nytimes.com

Robin Bierstedt

VP/Deputy General Counsel

TIME INC.

1271 Avenue of Americas

New York, NY 10020

Email: robin_bierstedt@timeinc.com

11




James F. Rittinger

SATTERLEE STEPHENS BURKE &
BURKE, LLP

230 Park Avenue

New York, NY 10169

E-mail: Jrittinger@SSBB.com

Diane S. Rice

HOSIE, FROST, LARGE & McAUTHUR
Spear Street Tower, 22™ Floor

One Market Street

San Francisco, CA 94105

E-mail: drice@hosielaw.com

Michael J. Boni

KOHN, SWIFT & GRAF P.C.
One South Broad Street

Suite 2100

Philadelphia, PA 19107-3389
E-mail: mboni@kohnswift.com

A. J. De Bartolomeo

GIRARD GIBBS & DE BARTOLOMEO LLP
601 California St., Suite 1400

San Francisco, CA 94108

E-mail: ajd@girardgibbs.com

I declare under penalty of perjury under the law of the United States that the foregoing is true
and correct. Executed at Mill Valley, CA on April 26, 2005.

S/

Charles D. Chalmers

12




